Magnesium

ramavitBörjade läsa lite mera om ämnet magnesium, undrade främst varför sömnproblemen (om de nu har med magnesium att göra) kom plötsligt efter åratal av lägg-ner-huvudet-och-sov. Hittade följande på http://www.halsosidorna.se/Magnesium.htm

Magnesiumbrist kan uppkomma om man idrottar hårt och svettas mycket, eller använder allt för mycket vätskedrivande läkemedel (diuretika).

Eftersom jag inte vet om jag får tillräckligt mycket så måste man ju kolla det också, här en sida med en massa livsmedel och magnesiuminnehåll. Inser att jag får rulla ner rätt långt på listan innan jag hittar bekanta livsmedel. På plats 140, bredvid tortilla-chips, hittar jag favoriten rågbröd (rallarhalvor) men borde äta ett halvt kilogram för att de ensamma skulle förse mig med mitt dagliga magnesiumbehov. Verkar enbart vara vegetarianer som klarar sig undan tillskott.

Magnesium hör dessutom ihop med kalcium och D-vitamin, den sistnämnda är något vi inte har i överflöd på våra breddgrader. Magnesium och D-vitamin verkar vara faktorer som kan hämma kroppens intag av kalcium. Kanske finns det samband med osteoporos, ifall vi skandinaver som bara anser kött vara riktig mat, inte äter nötter och annat tjafs så får vi inte i oss tillräcklig mängd kalcium, vilket har en negativ effekt på skelettet. Det diskuteras ju att riklig förtäring av mjölk leder till benskörhet eftersom mjölken utarmar kalciumet. Men kanske är det så att felet är regleringen?

Ska försöka fortsätta med ämnet sömn, återkommer i ämnet benskörhet senast vid pensioneringen… 😉

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *